Visuaalisuus elää ja esille nousee uusia trendejä joka vuosi. Niitä ei kuitenkaan kannata seurata sokeasti, mutta niistä on hyvä olla perillä ja hyödyntää tarpeen tullen. Seuraavassa yleiskatsaus 2015 vuoden graafisen suunnittelun trendeihin joita kannattaa huomioida, kun verkkosivustoa uusii tai jatkokehittää.

Flat design yksinkertaistaa ja lisää käyttömukavuutta

Flat design on äärimmilleen yksinkertaistettua, ikonimaista ja kaksiulotteista. On hyvä kuitenkin muistaa, ettei minimalistisuus ole sama asia kuin tylsyys. Flat designilla pyritään pääsemään eroon kaikesta turhasta ja ylimääräisestä. Tämän avulla sivustoa saadaa usein selkeytettyä ja käyttömukavuutta parannettua.  Alla hyvä esimerkki Flat designilla tehdyistä sivusta (https://apple.com).

Screen Shot 2015-03-30 at 3.36.39 PM

Hallitulla värienkäytöllä selkeyttä ja ohjattavuutta

Selkeyden lisäksi nyt halutaan suosia neutraaleja, mutta hieman enemmän silmiin pistäviä värejä. Pastellisävyt ovat nyt suosiossa. Korosteväreillä pyritään selkeyttämään sivuston rakennetta ja ohjaamaan käyttäjän liikkumista sivustolla. Tämäkin palvelee flat designin tarkoitusta, eli mahdollisimman helppoa navigaatiota ja selkeyttä.

Laatikoilla rakennetta sivustolle

Laatikot ovat suuressa osassa vuoden 2015 visuaalisessa maailmassa. Laatikot tai laatat (englannin kielessä käytetään tässä yhteydessä usein ”tiles” sanaa)  tuovat sivustolle selkeää rakennetta ja reagoivat hyvin responsiivisilla sivuilla.  Alla esimerkkinä Web-veistämön toteuttama https://lauritzon.fi/ -sivusto.

Screen Shot 2015-03-30 at 4.30.28 PM

Suurilla kuvilla tunnetta ja sisällön nopeaa hahmottamista

Trendit omaksuvat myös muutoksia ihmisten käyttäytymisessä. Verkosta saatavan datamäärän kasvun myötä ihmiset haluavat klikata mahdollisimman paljon sisältöä lyhyessä ajassa. Tämän vuoksi kuvitusten määrän lisääminen ja lyhyet tekstit, sekä tekstin tiivistäminen on nyt muodissa. Asiasisältö pitää olla nopeasti luettavissa ja hahmotettavissa. Tämän lisäksi suurilla ja näyttävillä kuvilla halutaan usein luoda käyttäjälle niin sanottu wow-efekti. Alla esimerkkinä Web-veistämön toteuttama https://energiaremontti2015 -sivusto

Screen Shot 2015-03-30 at 4.32.37 PM

Innovatiivinen scrollaus vie sinut ainutlaatuiselle matkalle

Innovatiivisesta scrollauksesta paras esimerkki varmasti on Quo+ kuulokkeiden sivusto. Se on villi, sokkelon kaltainen matka, joka pysty- ja vaakavierityksen avulla kertoo sinulle brändin tarinaa. Mukana muun muassa mielenkiintoinen osuus, jossa scrollaat läpi tuotteen värivaihtoehdot (https:quoplus.com). Hyvin samantyylinen värien vaihto on tehty myös https://oatrim.fi/ sivustolle Web-veistämön toteutuksena.

Screen Shot 2015-03-30 at 4.51.11 PM

Johtopäätös

Nämä 5 graafisen suunnittelun trendiä ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosina ja tulevat vahvasti vaikuttamaan vuoden 2015 aikana luotujen sivustojen ulkonäköön. Jos mietinnässä ovat uudet verkkosivut tai nykyisten päivitys. Tule käymään Web-veistämöllä kahvilla, niin katsotaan sinulle ja yrityksellesi paras vaihtoehto.

Kirjoittaja: Seppo Hälikkä

Intohimoinen pipolätkäilijä ja myynnin ammattilainen
044 292 5736
seppo.halikka@web-veistamo.fi