Asiakastarina: Talhu

B2B-verkkokaupasta lisäarvoa asiakkaille

Vuodesta 1993 lähtien toiminnassa ollut Talhu Oy on rakentamisen alan yritys, joka myy ammattilaisten rakennuskoneita uppopumpuista torninostureihin. Rakennuskoneiden myymisen ohella Talhu vastaa tuotteiden takuutöistä, huollosta ja varaosapalvelusta auttaen asiakasta koko rakennuksen koneistuksen elinkaaressa.

Digiloikka, jossa panostettiin tulevaisuuden tarpeisiin

Pääsimme vastaamaan Talhun B2B-verkkokaupan toteutuksesta. Verkkokauppa projekti lähti Talhun päässä liikkeelle yrityksen strategiatyön kautta, jossa huomattiin tarve panostaa digitaalisiin kanaviin. Web-veistämö valikoitui verkkokaupan toteuttajaksi, sillä veistämön tarjooma ja osaaminen tuntui sopivalta ja syntyi nopeasti yhteisymmärrys verkkokaupan tavoitteiden osalta. 

Huomattiin, että rakentamisen koneiden toimittamisen toimialalla kukaan ei ole panostanut erityisesti digitaalisiin kanaviin. Päädyttiin siihen, että nyt on aika tehdä siinä Talhun osalta digiloikka

Kimmo Mattila, Talhun toimitusjohtaja kuvaili projektin taustoja
Videolla Talhun toimitusjohtaja Kimmo Mattila kertoo yhteistyöstä Web-veistämön kanssa.

Uusi palvelumuoto vanhojen yhteydenottotapojen rinnalle

Talhu lähti toteuttamaan verkkokauppaa asioinnin helpottamiseksi asiakkaille. Perinteisellä alalla toimivana yrityksenä Talhu on halunnut verkkokaupalla tuoda uuden palvelumuodon vanhojen yhteydenottotapojen rinnalle. Verkkokaupan tarkoituksena ei ole ollut poistaa henkilökohtaista palvelua, vaan myyjät sekä kivijalka palvelevat entiseen tapaansa.

Uusi verkkokauppa on selkeä, sieltä on helppo löytää tuotteita ja palveluita. Verkosta voidaan helposti vertailla tuotteita, katsoa tuotetiedot ja saatavuudet valmiiksi sekä varata suoraan tuotteiden huoltoajat. Myyjän yhteystiedot ovat myös koko ajan saatavilla, jolloin voidaan suoraan myös soittaa ja päästään keskustelemaan kaupanteosta.

Verkkokauppa mahdollistaa tuotteiden helpon vertailun

Uuden verkkokaupan hyötynä nähdään erityisesti sen vaivattomuudessa tarkastella eri tuotteiden tietoja ja suorittaa vertailua samankaltaisten tuotteiden välillä, jota asiakkaat voivat suorittaa helposti itsenäisesti. Verkkokauppa palvelee myös sisäisesti työkaluna, sillä myyjät voivat hakea ja tarkastaa tuotetietoja sieltä nopeasti. Jo nyt, verkkokaupan oltua käytössä muutaman kuukauden, verkkosivujen kävijämäärä on tuplaantunut, ja asiakkaat ovat löytäneet sen hyödyt.

Asiakkaat arvostavat sitä, että ollessa vasta miettimässä investointipäätöstä, he voivat vertailla erilaisia mahdollisia tuotteita tarpeen täyttämiseen.

Kimmo Mattila

Projekti lähti liikkeelle määrittelyvaiheesta, jossa määriteltiin verkkokaupan tavoitteet ja toiminnallisuudet. Verkkokauppa alustana toimii WooCommerce, jossa verkkokauppa toteutetaan tutun WordPress-hallintapaneelin päälle. WooCommercen avulla verkkosivu, verkkokauppa sekä taustahallintajärjestelmät voidaan yhdistää saumattomaksi kokonaisuudeksi.

Verkkokauppa integroitiin yrityksen ERP-järjestelmään. Tuotetiedot tulevat verkkokauppaan suoraan ERP:n rajapinnasta, jolloin saatavuustiedot ovat koko ajan ajan tasalla ja riittää, että tiedot kirjataan vain yhteen järjestelmään.

Verkkokauppaa kehitetään ja optimoidaan eteenpäin

Yhteistyö Talhun ja Web-veistämön välillä jatkuu. Tällä hetkellä verkkokauppaa kehitetään ja optimoidaan eteenpäin SEO- ja hakukonemainonnan puolella. Seuraavina suuntaviivoina verkkokaupan jatkokehityksessä on markkinointiautomaation suunnittelu ja käyttöönotto sekä omana projektinaan asiakasportaalin toteutus.

Tutustu verkkokauppaan täältä: talhu.fi