Asiakastarina: Costo.fi verkkokauppa

Costo on suomalainen kestäviä ja laadukkaita asusteita myyvä yritys, jonka myynnistä merkittävä osa tapahtuu verkkokaupan kautta. Costolaisten sydäntä lähellä ovat ajaton suunnittelu, vastuullisesti ja lähellä tuotetut tuotteet sekä hyvä ja asiantunteva palvelu. Pääsimme vastaamaan Coston verkkokaupan uudistuksesta.

Tarve vaihtaa vanhentunut verkkokauppa-alusta uuteen

Projekti lähti liikkeelle tarpeesta vaihtaa soveltuvampaan verkkokauppa-alustaan edellisen Magento-alustan vanhennuttua. Alustaksi valikoitui WooCommerce, johon integroitiin Odoo ERP Veistämön Odoo-tiimin kanssa yhteistyössä. Tavoitteena oli luoda liiketoiminnan kannalta tärkeimmillä ominaisuuksilla ja upealla ulkoasulla varustettu verkkokauppa, jota on helppo kehittää jatkossa. Costolle projektin tärkeitä lähtökohtia oli joustavuus, keveys ja kustannusrakenne. Verkkokauppaprojektin alkaessa Coston ja Veistämön timanttinen yhteistyö oli jo käynnistynyt ERP-puolella Odoo-tiimin kanssa. 

Uudistuksessa selkeytettiin myös asiakaspolkuja sekä pyrittiin tuomaan tuotevalintaa helpottavia sisältöjä lähemmäs asiakasta juuri sopiviin kohtiin palvelupolulla. Aiempi verkkokauppa oli englanninkielinen, ja uudistuksessa haluttiin lisäksi toteuttaa sivusto monikielisenä sekä suomeksi että englanniksi.

Yhteistyö avainasemassa verkkokaupan toteutuksessa

Projektissa lähdettiin liikkeelle suunnittelusta ja konseptoinnista. Verkkokaupan uusi visuaalinen ilme tehtiin design-kumppanimme Keskiön kanssa yhteistyössä, jossa Keskiö tuotti loistavan ulkoasun ja Veistämön tiimi peilasi näitä verkkopalvelujen yleisiin konventioihin ja intuitiivisiin ratkaisumalleihin. Tiimimme vastasi verkkokaupan toteutuksesta, minkä jälkeen koulutimme asiakkaan pääkäyttäjät oman verkkokauppansa sisällöntuoton mestareiksi.

WooCommerce oli projektin alussa meille täysin vieras ja uusi verkkokauppa-alusta. Viestintä oli nopeaa ja apu tuli usein videoina, mikä oli erittäin toimiva tapa opettaa meille WooCommercen salat.

Karoliina Kujala, verkkokaupan tuoteomistaja

Mukana Costolta oli iso joukko verkkokauppaliiketoiminnan konkareita, joilla oli selvä visio monien verkkokaupan visujen ja ominaisuuksien osalta. Sovitimme yhdessä näitä verkkokauppojen suosituksiin ja parhaisiin käytänteisiin. ERP-integraatiossa teimme vahvasti yhteistyötä WordPress-tiimin ja Odoo-tiimin välillä. Työnjako oli selkeästi sovittu ja viestintä toimi koko projektitiimin välillä.

Työskentely Veistämön jengin kanssa oli helppoa ja mukavaa. Suunnitelmien pohjalta meidän oli helppo lähteä luomaan sisältöä, kuten tuote- ja fiiliskuvia sekä tarvittavia tekstejä.

Karoliina Kujala, verkkokaupan tuoteomistaja

Helpot ostopolut asiakkaille

Suuri osa Coston tuotteista on laadukkaita päähineitä, joita löytyy eri väreissä ja kankaissa myös yhden tuotemallin sisällä. Eri tuotemallien erityisomainaisuudet ja eri kankaiden pesuohjeet haluttiin tuoda helposti asiakkaan saataville, joten tuotekorttien sisältötekstit toteutettiin haitarien avulla. Näin tuotekortilla on kaikki tarvittava tieto helposti saatavilla ilmeen pysyessä raikkaana ja ilmavana. 

Kaupasta löytyy joukko upeita asusteita ja valinnanvaraa on paljon. Asiakkaan valintoja helpottamaan verkkokaupasta löytyy runsaasti sisältöä kuten päänmittausohjeet, koko-opas, tuotteiden hoito-ohjeet ja UKK-osio. Kaikissa sisällöissä on huomioitu saavutettavuus ja selkeys. 

Coston brändiuudistuksen yhteydessä Costo uudisti myös tuotekuvansa. Nämä haluttiin nostaa esille verkkokaupan designissa, joten kaikki tuotekortin kuvat voi klikata koko ruudun kokoisiksi ja zoomata tuotteen yksityiskohtia. 

“Loimme tiiminä upean kokonaisuuden, johon jokaisella oli tärkeää tietoa annettavana. Loimme yhdessä toimivan  ja uudenlaisen verkkokaupparakenteen, joka räätälöitiin täysin Coston tarpeita vastaavaksi. Verkkosivuista tuli upeat!“, verkkokaupan tuoteomistaja Karoliina Kujala summaa projektin tuotokset.