Verkkosivuston sisällön hakukoneoptimointi

Visuaalisesti näyttävät verkkosivut ja kävijöitä hyödyttävä sisältö ovat hyvien verkkosivujen perusta. Mutta miten saada vierailijat löytämään tiensä mahtaville verkkosivuillesi? Vierailijoita houkutellaan sivustolle hakukoneoptimoinnin avulla.

Hakukoneoptimointi eli SEO (engl. Search Engine Optimization) tarkoittaa verkkosivuston näkyvyyden optimoimista hakukoneiden hakutuloksissa. Hakukoneoptimoinnissa on monta eri osa-aluetta ja tässä artikkelissa pureudumme verkkosivuston sisällön hakukoneoptimointiin. Nämä vinkit kannattaa napata talteen!

hakukoneoptimointi

Mitä hakukoneoptimoinnilla tavoitellaan?

Hakukonenäkyvyyden tarpeellisuus on hyvinkin yksinkertainen. Hakukoneet esim. Google, on yleensä ensimmäinen väylä josta käyttäjät lähtevät etsimään palvelua tai tuotetta. Valtaosa käyttäjistä selaa hakutuloksista vain ensimmäisen sivun ja yleensä päätyvät ensimmäisinä näkyville sivustoille. Käytännössä tämä tarkoittaa, että jos verkkosivustosi ei sijoitu vähintään ensimmäisen kymmenen hakutuloksen joukkoon, on verkkosivustosi hakijalle melkeinpä näkymätön. Hakukoneet ovat siis äärimmäisen tärkeä työkalu asiakkaiden ja kohderyhmien saavuttamiseksi.

Hakukoneiden markkinaosuudet Suomessa maaliskuussa 2019
Lähde: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/finland

Sisällön optimointi

1. Ota selvää millä hakusanoilla tavoitat kohderyhmäsi

On pitkälti itsestäänselvää, että hakutuloksien kärkeen pääsevät ne sivut, joiden sisältö vastaa parhaalla mahdollisella tavalla verkkosivuston käyttäjien toiveisiin. Ensimmäiseksi siis tulisi miettiä, mikä on verkkosivustosi päämäärä ja millä hakutermeillä vierailija etsii hakukoneista vastaavanlaista sisältöä. Hakusanoja kutsutaan myös avainsanoiksi. Suosittujen avainsanojen tutkimiseen löytyy ilmaisia avainsanatyökaluja (esim. Google Ads), mutta yksinkertaisin tapa on itse Googlata ja selvittää millä avainsanoilla vastaavat toimijat löytyvät. Suositeltavaa on valita pari osuvaa avainsanaa.

2. Tuota paljon laadukasta sisältöä

Tekstisisällön sanamäärä on ollut hakukoneoptimoinnin alkuajoista asti yksi sen nyrkkisäännöistä. Aikoinaan tekstiä tuli olla vähintään 400 sanaa joka sivulla, mutta nykyisin sanamäärän vuoksi ei kannata hikoilla, vaan luottaa enemmänkin sisällön tasokkuuteen.

Kun kirjoittaa kiinnostavaa sisältöä, välttää kielioppivirheitä, hakusanojen toistoa, turhaa tekstin venytystä ja muistaa kappalejaot sekä väliotsikoinnin, saa lukijan varmemmin viihtymään sivuilla. Mitä enemmän tarjoat mielenkiintoista sisältöä, sitä pidemmän aikaa vierailija viihtyy sivuillasi. Ja mitä pidemmän aikaa vieraasi viihtyvät, sitä arvokkaammaksi hakukoneet tulkitsevat sisältösi ja nostavat hakukonenäkyvyyttäsi.

Blogin pitäminen on erittäin hyvä ja suosittu tapa tarjota mielenkiintoista, sekä informatiivista sisältöä sivuston vierailijoille. Blogikirjoituksissa sanamäärästä ei tarvitse ottaa stressiä, kunhan sisältö on lukijalle hyödyllistä. Kirjoitusten ulkoasuun ja tyylittelyyn kannattaa panostaa. Yhteen pötköön kirjoitetun tekstin lukeminen on työlästä, varsinkin mobiililaitteella. Herättele lukijan mielenkiintoa sisällyttämällä tekstin joukkoon myös kuvia ja muuta grafiikkaa, nimeämällä pääotsikko mielenkiintoisesti, käyttämällä väliotsikointia, kappalejakoa, sekä leipätekstissä erilaisia tehosteita (vaikkapa kursivointia tai lihavointia). Tekstilinkkien ulkoasuun on suositeltavaa käyttää alleviivausta ja väriä, jotta lukija varmasti huomaa kyseisen linkin.

3. Käytä otsikoissa hakusanoja ja otsikkotasoja

Hakukoneet nuuskivat sivustosi otsikot ja otsikoihin onkin hyvä sisällyttää määrittelemiäsi hakusanoja. Otsikot järjestetään loogisesti otsikkotasoja käyttäen, kertomaan hakukoneille ja käyttäjälle mikä on sivun pääotsikko ja mikä on alaotsikko. Pääotsikkoa käytetään sivulla vain kerran ja sille annetaan tasoksi H1, seuraavalle alaotsikolle H2, ja siitä seuraaville H3, H4, ja niin edelleen.

4. Kuvat ja muu grafiikka

Sivuille on hyvä sisällyttää myös kuvia, jotka tuovat sisältöön ilmeikkyyttä ja lisäävät mielenkiintoa. Hakukoneet eivät kuitenkaan osaa lukea mitä kuvassa on, joten muista erikseen hakukoneoptimoida kuvat:

  • Nimeä kuvat järkevästi jo ennen niiden lataamista sivustollesi. Nimeä kuvat sisältönsä mukaisesti
  • Älä koskaan käytä kuvien nimeämiseen ääkkösiä, välilyöntiä, tai erikoismerkkejä, sillä kaikki selaimet eivät tunnista niitä ja kuvasi ei välttämättä näy
  • Kirjoita kuvallesi vaihtoehtoinen teksti, eli alt-teksti. Vaihtoehtoisessa tekstissä tulisi kertoa mitä kuvassa on ja mitä siinä tapahtuu
  • Muista myös optimoida kuvasi koot ennen kuin lataat niitä verkkoon. Liian pienet kuvat eivät näytä hyvältä, kun taas liian suuret kuvat hidastavat sivustosi latautuvuutta ja hakukoneista ropisee miinuspisteitä
El Capitano Svante Suominen
5. Linkitykset ja jakaminen

Sivustolle on hyvä tehdä sisäisiä ja ulkoisia linkityksiä, sekä jakaa omaa sisältöä esimerkiksi somekanavissa. Pyydä myös yhteistyökumppaneita ja asiakkaitasi jakamaan verkkosivustoasi. Sometusta kannattaa tehdä aktiivisesti esimerkiksi omien sisältöjen jakamisella, kommentoinnilla ja keskusteluun innostamisella. Kun teet laadukasta ja hyödyllistä sisältöä saat varmasti myös muut jakamaan ja linkittämään sisältöjäsi.

Muista hyödyntää sisäistä linkitystä samoin blogissasi. Blogikirjoituksiin on helppo tehdä sivuston sisäisiä linkityksiä viittaamalla kirjoituksessasi muihin omiin blogikirjoituksiisi.

6. Meta title ja meta description

Meta title on Googlen hakutuloksissa näkyvä sivusi otsikko. Meta description on otsikon alla näkyvä sivua kuvaava teksti. Tämä otsikko ja kuvausteksti toimivat hakukoneissa mainoksena sivustollesi. Ne kertovat hakukoneille ja kävijälle mitä sivullasi on. Hyvällä otsikolla ja mielenkiintoisella kuvauksella voit lisäboostata sivustosi houkuttelevuutta ja saada kävijän vierailemaan sivustollasi.

Loppukertaus

Hakukoneoptimoinnin kulmakivi on laadukas sisältö. Kävijöitä hyödyttävä, helppolukuinen ja kiinnostava sisältö on takuuvarma keino houkutella kävijöitä verkkosivuillesi. Muista kuitenkin, ettei hakutulosten kärkisijoille pääseminen tapahdu yhdessä yössä. Orgaanisten, eli luonnollisten hakutulosten kehittyminen vie aikaa ja lisäksi sivustosi iällä on vaikutusta hakutuloksissa, joten maltti on valttia hakukoneoptimoinnissa.

Web-veistämö järjestää asiakkailleen sisällönsyöttö- ja analytiikkakoulutusta workshopeissa. Opastamme hakukoneoptimoimaan verkkosivustosi sisällöt ja miten esimerkiksi seuraat kävijävirtaa sivustollasi.

Lue myös artikkelimme asiakkaallemme järjestämästä sisällönsyöttökoulutuksesta tästä!